گره چینی و انواع آن

گره چینی یکی از هنرهای اصیل و دیرین ایرانی ست که کاربردهای بسیار متنوعی داشته است. این هنر که با برش قطعات چوب ، شیشه و با ترسیم روی کاغذ و... ایجاد می شود ، آرایش زیبایی از اشکال هندسی را پدید می آورد.از جمله کاربردهای این هنر می توان به کاشی کاری و موزاییک کاری ( آثار به جا مانده از دوران ساسانیان ) ، گچ بری ، تزئینات سفال و ظروف ، تزئینات پارچه و لباس در انواع بافت ها ، گلدوزی ها ، سوزن دوزی ها ، شماره دوزی ها ، ساخت در و پنجره که نمونه بارز آن ارسی های دوران صفوی و پس از آن صنعت مبل و صندلی و میز ، حاشیه های تذهیب کاری شده و تزئینات کتب و نقاشی ها اشاره کرد.

جزوه های ما

جزوه های گره چینی که به صورت دست نویس توسط اینجانب گردآوری شده از ساده ترین نوع گره چینی ها یعنی رسم گره روی مسطر سه نقطه به جهت آموزش غیر حضوری و خود آموز شروع شده و تا مسطر هفت نقطه ارایه شده است زوری که در انتهای مباحث در صورت خلاقیت فردی می توانید گره ابداعی خودتان را حتی رسم کنید که در این صورت اگر مایل بودید می توانید گره را به آدرس اینستاگرام بنده ارسال کنید تا با اسم خودتان گره جدید را نیز معرفی نمایم. در ادامه نمونه هایی از این طرح ها را در چندین نوع کاربردی آورده ام.

نمونه هایی از گره چینی

گره چینی های سایت ما

نکات تکمیلی در مورد گره چینی را میتوانید در سایت رسمی ویکی پدیا مطالعه کنید اما نمونه هایی از مانواع مدل های گره های چینی نیز طراحی و پیاده سازی کرده ام که برای فروش نیز قابل دسترس است و می توانید مشاهده و در صورت نیاز ثبت سفارش کنید. این طرح ها  در چند دسته مختلف طبقه بندی کرده ام که شامل : مسطر سه نقطه ، مسطر چهار نقطه ، مسطر پنج نقطه و مسطر هفت نقطه است.
برای مشاده این مدل ها میتوانید به بخش مربوط به آن از این لینک مراجعه و همه انواع آن را بازدید نمایید.