در عوامل اصلی ترکیب بندی در نقاشی با چند اصل مهم و اساسی این مقوله آشنا شدیم . اما چند عامل مهم دیگر نیز در این مورد وجود دارد که با رعایت آنها زیبایی و چشم نواری اثر دو چندان خواهد شد . در ادامه به این موارد میپردازیم :

 اجتناب از شلوغی در ترکیب بندی در نقاشی

در یک ترکیب بندی در نقاشی تصویری با عنصرهای اضافی بسیار و شلوغ می تواند باعث دلزدگی و خستگی چشم بیننده شود . به عبارتی دیگر میتواند مخاطب را گیج کرده و مانع دریافت پیام اصلی و مفهوم اثر شود . مواردی که باعث اجتناب از شلوغی می‌شوند عبارتند از : 

 حذف عناصر غیر ضروری در ترکیب بندی

 خلوت کردن و حذف عناصر غیر ضروری و بیش از حد ، باعث تمرکز بیننده به عنصر اصلی می‌شود ( فضاهای خلوت شده را نقطهٔ استراحت چشم گویند ) .  

هنرمند کوکِی کوجیما

 سایه روشن در نقاشی

در یک ترکیب بندی نقاشی حذف را می‌توان با سایه روشن انجام داد . به این ترتیب عوامل اضافی حذف نمی‌شود، اما با ایجاد سایه کمتر نمایان می‌شوند و قسمت های مورد نیاز ، توجه بیشتری را جلب خواهند کرد . 

ملاقات دیدو و آئنیاس ، اثر ناتانیل دنس 

ساده کردن ترکیب بندی

گاهی طرح، دارای بافت و جزئیات بسیاری زیاد و تکراری است که باعث یکنواختی و شلوغی زیاد در ترکیب بندی نقاشی می‌شود . این مورد را می‌توان با ساده کردن ، بر طرف نمود . فقط باید توجه داشت که وجود نیروی حرکت دهندهٔ مثبت نیز لازم است . به طور مثال در منظره ای از ساختمان های با نمای آجری می‌توان دیوار ها را ساده کشید و از جزئیات صرف نظر کرد . 

قایق های بادبانی ، اثر اندرو ماکارا 

 قانون یک سوم در ترکیب بندی نقاشی

اگر ضلع افقی و ضلع عمودی کادر را به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم و از هر نقطه خطی به موازات اضلاع رسم کنیم ، چهار نقطه تلاقی خواهیم داشت . این نقاط و مسیر ها ، مهم هستند و بهتر است نقاط کلیدی و مفهومی تصویر بر روی این خطوط و نقاط قرار گیرند . به عبارت دیگر در ترکیب بندی نقاشی این قانون کمک میکند تا سوژه و عناصر اصلی روی خط یک سوم قرار گیرند . یعنی چشم در مرکز ایست نکند و یا با قرارگیری زیاد نزدیک کادر ، به بیرون هدایت نشود .  

 

آرنات در قاهره ، اثر ژان لئون ژروم 

 قاعده ٔ فرد در ترکیب بندی

در این قاعده هنرمند از تکرار موضوع اصلی در کادر استفاده میکند ، به طوری که نمایه های مشابه شئ مورد نظر در اطراف موضوع اصلی قرار گیرند . این پدیده نوعی احساس لذت و راحت بودن را در ترکیب بندی نقاشی به چشم القا میکند . این قانون بر اساس میل انسان به انعکاس تصاویر خوشایند و دوچندان کردن آن ها پایه ریزی شده است . توصیه به تکرار آخرین و جلوترین موضوع در کار میگردد .استفاده از اعداد زوج منجر به تقارن ناخواسته می‌شود و باعث آسیب رسیدن به ترکیب بندی این مورد می‌شود . 

این سه متحد در یوتلی سوگند یاد کردند ، اثر یوهان هاینریش فوسلی

فضا برای حرکت

گاهی در یک ترکیب بندی هنرمند سعی میکند تصور حرکت را در بیننده ایجاد کند . یا یک تصویر در ذهن بیننده ایجاد کند که موضوع اثر در حال حرکت یا نگاه کردن به سوی هدف خاصی می‌باشد . به این ترتیب ، تحرک ایجاد می‌شود و آن اثر را از ایستایی و ثبات منفی خارج میکند . این مورد در ذهن بیننده احساس خوب و دارای انرژی ایجاد خواهد کرد .

کریسمس مبارک ، ویگو یوهانسن  

 نسبت طلایی

اگر کادر و یا تناسبات داخل اثر از قانون نسبت طلایی پیروی کند اثر ، گیرایی بیشتری در ترکیب بندی نقاشی به وجود خواهد آمد . در تعریف نسبت طلایی آمده است : تقسیم پاره خط به دو قسمت در حالتی که نسبت طول کل خط به قطعهٔ بزرگ‌ تر ، برابر باشد با نسبت قطعهٔ بزرگ تر به قطعهٔ کوچک تر ( این نسبت برابر با عدد ۱/۶۱۸ یعنی عدد فی است ) . این نسبتی است که در دوران رنسانس به « نسبت الهی » و سپس به « تقسیم طلایی » معروف شد . در مبحثی جداگانه طریقهٔ به دست آوردن این نسبت را خواهیم داشت ( شیوهٔ به دست آوردن نسبت طلایی ) .

.ملطب دیگر در مورد ترکیب بندی نقاشی در سایت موجود است که از شما خوانندگان عزیز دعوت مینماییم آن مطلب را نیز مطالعه نمایید